برند بوک چیست ؟
برند بوک چیست ؟
کتابچه برند یا brand book یک سند چاپی یا الکترونیکی است که هویت سازمانی برند را مشخص میکند.
راهنمای کلی در ارتباط با یک برند، شرح استانداردهای سازمانی و دستورالعمل های مربوط به یک برند در قالب یک کتابچه طولانی و یا چند صفحه ای تنظیم می شود که گویای خط مشی کلی برند است.مجموعه ای به هم پیوسته از اصول و قوانین که نحوه فعالیت برند را مشخص می کند در قالب کتابچه برند یا برند بوک تهیه می شود.مجموعه پژواک ماهان چند نکته مهم در این زمینه را با شما عزیزان به اشتراک میگذارد.
چرا همه برندها به برندبوک نیاز دارند؟
اگر یک کسب و کار کوچک دارید، ممکن است تصور کنید برندبوک آنقدرها هم مهم نیست؛ اما همه برندها برای کسب اطمینان از یکپارچگی عناصر بصری خود به راهنمای سبک نیاز دارند.
فرض کنید شما تنها طراح شرکت خود هستید و تمام عناصر بصری شرکت مانند لوگو، وبسایت، کارتهای تبلیغاتی و دیگر اقلام بصری را طراحی میکنید. قطعا شما تمام عناصر و قواعد را با گوشت و پوست خود لمس میکنید. حال فرض کنید، پس از چند سال، طراح دیگری به شرکت اضافه میشود تا بخشی از بار کاری شما را بر دوش بکشد. بهاینترتیب، شما مسئول آموزش کارمند جدید میشوید و باید تمام جزئیات بصری برند را به یاد آورید. مسلما اگر برندبوک داشته باشید، بهراحتی آن را در اختیار طراح جدید قرار میدهید. این برندبوک شامل تمام مواردیست که او باید بداند: رنگها، اندازه و جای لوگو، فونتها و… .
یا فرض کنید خویشفرما (فریلنسر) هستید و با مشتریان مختلفی کار میکنید. در این صورت، برندبوک بهترین راه برای ازسرگرفتن کاریست که چند ماه پیش انجام دادهاید. اگر برندبوک داشته باشید، دیگر لازم نیست انبوهی از فایلهای قدیمی را برای یافتن رنگ یا فونتی خاص زیرورو کنید. میتوانید برندبوکتان را بهراحتی باز کنید و همه اطلاعات موردنیاز را طی چند ثانیه به دست آورید.
برندبوک با ساده و یکپارچهکردن فعالیتهای همه شرکتها به آنها کمک میکند. خلق برندبوک، همزمان با کارکردن روی پروژهای خاص، وقتی از شما نمیگیرد، بلکه کاملا برعکس، از اتلاف وقت شما جلوگیری میکند.
مهم ترین عناصر برند بوک
مندرجات برندبوک از صنعتی به صنعت دیگر و از شرکتی کوچک به شرکتی بزرگ متفاوت است. عناصر مهم و مشترک برندبوکها از این قرارند:
۱. معرفی برند
داستان برند شما و تاریخچه تغییرات هویت بصری آن را این بخش بازگو میکند. بدون این بخش، بدون آگاهی از سابقه و جایگاه کنونی شما، درک مقصد شما برای کارمندان جدید و حتی قدیمی دشوار خواهد بود.
۲. راهنمای لوگو
لوگو مهمترین جزء از هویت بصری برند و در حکم امضای شرکت است. البته اگر راهنمای مناسبی در دسترس نباشد، لوگوها را میتوان بهاشتباه کشیدهتر کرد یا اندازه و رنگشان را تغییر داد! اغلب شرکتها چند لوگوی مختلف دارند که از هریک در جای خاصی استفاده میکنند: لوگوهای رنگی یا سیاهوسفید، برای وبسایت، برای چاپ، برچسبها، عمودی یا افقی. بدون برندبوکی که رنگها، اندازهها و شکلهای تمام لوگوها را شفاف بیان کند، طراحان برای بهیادآوردن تمام جزئیات سردرگم خواهند بود!مجموعه پژواک ماهان برای مثال چند نمونه لوگو را برای شما در این مقاله آورده است به طور مثال :
۳. نمایه رنگها
هر برندی رنگهایی دارد که با آنها به یاد آورده میشود؛ مثلا کوکاکولا با قرمز تداعی میشود، اسکایپ و فیسبوک با آبی، اپل با سیاه یا سفید یا خاکستری و الی آخر. برندبوکها باید، در راستای حفظ هویت برند، رنگهای مورداستفاده را بهشکل واضح و دقیق معرفی کنند.
۵. برچسبها
برخی از شرکتها لوگوی خود را با جملاتی کوتاه (برچسب) همراه میکنند تا هدف برند، بازار هدف و محصولات یا خدمات آن را بهخوبی معرفی کنند. گاهی هم از برچسبها تنها در پویشهایی خاص، در امضای ایمیلها یا در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی استفاده میشود. کاربردهای برچسبها بسیار متنوع است و، به همین دلیل، برندبوکها میتوانند زمان، مکان و شیوه استفاده از آنها را برای کارمندان تشریح کنند. پژواک ماهان در زمینه صفحه های مجازی خود از برچسب(هشتگ #) های متناسب با حوزه کاری مجموعه استفاده میکند.
۶. تولید محتوا
در شرکت شما احتمالا افراد مختلفی مشغول تهیه محتوای پویشها هستند. صوت و تصویر و سبک تمام این محتواها باید یکپارچه باشد. برندبوکها را در اختیار محتوانویسان میگذارند تا سبک نوشتاری یکدستی ایجاد شود. بهاینترتیب، تمام نویسندگان از کلمات، ساختارهای زبانی، قواعد و نشانهگذاریهای واحدی استفاده میکنند.
۷. تصاویر و متنتصویرها (اینفوگرافیکها)
در این قسمت از برندبوک تمام عکسهای قابلاستفاده در طراحیها معرفی میشوند. مثلا شاید برندها استفاده از عکسهایی با رنگ مات و تمرکز متوسط یا عکسهایی واضح با زمینه سفید را ترجیح دهند. شاید برخی از برندها استفاده از عکسهایی خارج از منبع عکسهای خود را برای طراحان ممنوع کنند.
۸. ساختار صفحه
شاید تصور کنید این مسئله فقط درمورد وبسایت موضوعیت دارد اما اینطور نیست. بروشور تبلیغاتی بسیاری از برندها سهلتی است یا تمام تبلیغات آنها نسبت یکسوم دارند: مثلا یکسوم متن و دوسوم تصویر. بنابراین، حتما اطلاعات ساختار صفحاتتان را در برندبوک ذکر کنید.
۹. خطمشیهای روابط عمومی (PR)
مسئولان روابط عمومی برند، نمایندگان سازمان و مسیرها و ابزارهای ارتباطی سازمان را این بخش از برندبوک تشریح میکند. مثلا خطمشیهای شبکه های اجتماعی در شیوه پاسخدادن به پرسشها و شکایتها را به کارمندان میآموزد و میزان فعالیت آنها در فضای مجازی را مشخص میکند.
۱۰. بایدها و نبایدها
این بخشِ فوقالعاده در بسیاری از برندبوکها وجود دارد. در این بخش میآموزید چه کارهایی را میتوانید یا نمیتوانید با عناصر بصری انجام دهید. مثلا برندبوک قدیمی اسکایپ بخشهایی داشت با عناوین «کلماتی که دوست داریم» و «کلماتی که دوست نداریم»، یا برندبوک اپل بخشی دارد که به شما توضیح میدهد چه کارهایی نمیتوانید با لوگوی اپل انجام دهید.
عناصری که معرفی شدند شیوه تعامل برند با مشتریانش را توضیح میدهند. اگر برند شما فعال و قبراق است و جوانان را هدف گرفته است، باید مانند Vimeo حالوهوایی نشاطآور داشته باشید، یا اگر شرکت شما تصویری جدیتر دارد، حالوهوای برندبوکتان باید کمی سنتیتر باشد.