یه کاتالوگ خوب چه ویژگی هایی داره؟

یه کاتالوگ خوب چه ویژگی هایی داره؟

در طراحی کاتالوگ این شش اصل مهم را حتما رعایت کنید :

اگر شما کسب و کاری را راه انداخته اید و محصول و خدماتی را به مشتریانتان ارایه می دهید حتما جای خالی وجود یک طراحی کاتالوگ اثرگذار را حس کرده اید. طراحی کاتالوگ خوب می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند و دستیاری موثر در فروش و بازاریابی به کمک شما بیاید و اگر اصول طراحی کاتالوگ به خوبی رعایت گردد می تواند منجر به خرید محصولات و خدمات شرکت شما شود. البته لازم به ذکر است که طراحی کاتالوگ تبلیغاتی گاها به عنوان ابزاری برای نشان دادن اعتبار برند هم به کار می روند.

برخی ویژگی ها هست که اگر در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی رعایت کنید نتیجه ای موفق و بیشتر از متوسط را می توانید از این اقلام چاپی انتظار داشته باشید. مجموعه پژواک ماهان برخی از این موارد کاربردی در این مقاله به اختصار اشاره کنیم. با ما همراه باشید:

با کاتالوگ های مجله ای، معتبر تر به نظر می رسید

همانطور که می دانید برخی لحظات برای مغز انسان اهمیت بیشتری دارد. یکی از آن لحظات، زمان برخورد اولیه با موضوع است. حال این موضوع می تواند شخصی باشد که شما قرار است با او برای اولین بار ملاقات کنید و یا کاتالوگی که برای اولین بار در دستان شما قرار می گیرد.

فرض کنید در همان لحظه رویارویی با شخصی مواجه شوید که ژولیده، نا مرتب و بدقول  باشد یا اینکه با فردی خوش بو، مرتب و آنتایم. طراحی کاتالوگ تبلیغاتی نیز مانند تمامی رسانه ها می تواند از همان لحظه اول به قول خودمون میخشو محکم بکوبه و لحظه به یادماندنی را برای مخاطب فراهم کنه و یا اینکه بر عکس توجه را جلب نکند و در کنار دیگر کاغذهای باطله ترد شود.

اینکه کاتالوگ شما چه قطعی دارد و یا از چه گرماژ کاغذی استفاده شده و حتی چه حجمی از صفحات داخلی آن را شکل داده می تواند در ناخودآگاه مشتری احتمالی شما اثرگذار باشد.اگر قطع کاتالوگ بزرگتر از قطع معمول طراحی شود و گرماژ کاغذ سنگین تر باشد و تعداد صفحات زیادتر می تواند حس اعتبار و وقار را به مخاطب از برند شما منتقل نماید. این ها همه مواردی است که می تواند در تعیین قیمت طراحی کاتالوگ اثرگذار باشد

طراحی کاتالوگ، جایی برای جولان دادن رنگ برند شما

همانطور که می دانید یکی از مشخصه های اصلی هویت برند که بسیار در القای احساسات نسبت به خدمات و محصولات نام تجاری می تواند اثر گذار باشد رنگ سازمانی برند است.

انتخاب رنگ برند یک موضوعی علمی است و از قوانینی و قواعد مهم برندسازی و زیباشناسی  تبعیت می کند. اما یکی از بهترین فرصت ها برای به رخ کشیدن رنگ برند در اذهان مشتریان، اقلام چاپی برند و بخصوص در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی است.

پس در کاتالوگ ها و بروشور ها با هوش و زیرک رفتار کنید. از تنوع رنگی قطعا بپرهیزید و فضا را باز کنید تا رنگ برند به خوبی دیده شود. اگر برند شما تک رنگ است مثلا قرمز، برای اینکه دچار یکنواختی نشوید و فضایی کسل کننده را به وجود نیاورید رنگ متضادی را به کمک رنگ برند بیاورید ولی نه به قدرت رنگ اصلی.مثلا می توانید بوات ها را با رنگ آبی کار کنید و …

همچنین استفاده بی رویه از رنگ برند می تواند اثرگذاری رنگ را کاهش داده و باعث زدگی مخاطب شود پس مراقب باشید با تکرار بی رویه مخاطبانتان را کلافه نکنید.

همچنین می توانید برخی صفحات را تماما به رنگ برندتان درآورید ولی با حجم بسیار کمی از نوشته.مثلا دو صفحه روبروی هم را رنگ یک دست قرمز کنید و درون آن شعار برند را بنویسید.

جای مناسبی را برای طراحی لوگو برند در کاتالوگ تعبیه کنید. لوگو و آرم برند را روی جلد در نقاط طلایی صفحه قرار داده و روکشی از یووی موضعی در چاپ برای نماد بصری برندتان در نظر بگیرید

.

تصاویر کاتالوگ باید باکیفیت و واقعی باشند

بزرگان برندسازی گاها به این نکته اشاره می کنندو این را یه عنوان اصول طراحی کاتالوگ که مشتریان احتمالی با تصاویر به وجد می آیند و تصمیم به خرید می گیرند. پس در واقع مشتریان تصویر را می پسندند و می خرند. هرچقدر این تصاویر با کیفیت و قابل اعتماد باشند توجه بیشتری را به خود جلب می کنند و در نهایت منجر به خرید می شوند.

مثلا اگر قرار است محصولات فیزیکی (مثل کیف چرمی) را در کاتالوگ تعبیه کنید و به مخاطبان معرفی کنید عکسی قراردهید که به اصطلاح دون دون بافت چرم را به خوبی به تصویر بکشد تا با مغز احساسی مخاطب به خوبی بازی کند و یا اگر قرار است خدماتی را ارایه دهید و مثلا می خواهید لحظه خوشحالی شخصی را که از محصول شما استفاده کرده و راضی است نمایش دهید آن شخص حتما شبیه مخاطب شما باشد تا بتواند با آن به اصطلاح همذات پنداری کند. گاها دیده شده در کاتالوگ های تبلیغاتی که مشتریان آن ها ایرانی هستند از چهره هایی غیر ایرانی استفاده شده است.

خوبه بدونید که انسان ها در ابتدا به اشیا در حال حرکت در تصاویر توجه می کنند و سپس به عامل انسانی، و بعد از آن به موجودات زنده در طرح و در آخر به اشیا بی جان ثابت.پس القای حس حرکت و وجود عامل انسانی را در تصاویر­­­­­ کاتالوگ جدی بگیرید.

ارجاع به وب سایت، کارایی کاتالوگ شما را افزایش دهد

همانطور که می دانید اثربخشی کاتالوگ های تبلیغاتی، زمانی است که حجم محتوای استفاده شده در صفحات کم باشد واین موضوع می تواند محدودیت هایی را برای شما فراهم کند. به طور مثال شما نتوانید همه ویژگی های محصولتان را در آن به مخاطبان توضیح دهید. اینجاست که یک وب سایت خوب و جذاب می تواند به کمک کاتالوگ های تبلیغاتی بشتابد و ظرفیت اطلاع رسانی کاتالوگ ها را چند برابر کند.

شما با تعبیه یک کیوآرکد در صفحه مورد نظر می توانید مخاطبتان را برای اطلاعات بیشتر به صفحه مورد نظر در وب سایت راهنمایی کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.هم قابلیت کاتالوگ را افزایش داده اید و هم مخاطب را با وب سایتتان آشنا کرده اید.

به جای بولت از آیکون استفاده کنید

برای جذاب تر شدن کاتالوگ شما، ایجاد اینفوگرافیک ها و استفاده از آیکون ها می تواند راهگشا باشد.

استفاده از آیکون های ساده، فلت و مرتبط می تواند به فهم آسان و سریع مطالب شما توسط مخاطبان کمک کند، کاتالوگ شما را تصویری تر کرده و حرکت کردن چشم در صفحه را بیشتر کند.تلفیق تصاویر واقعی و آیکون ها می تواند پراگنانس قوی را در کاتالوگ شما به همراه داشته باشد.

استفاده بی رویه از تصاویر وکتور و آیکون ها هم می تواند فضایی غیر واقعی و کسل کننده را برای مخاطبان شما به همراه داشته باشد پس در این مورد تعادل را رعایت نمایید.

از قالب های منظم استفاده کنید

در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی، لی اوت صفحات در میزان جذابیت بصری یک کل سازمان یافته از دید مخاطبان می تواند موثر باشد. به این معنی که هر چه میزان نظم کلیه المان ها در کنار هم بیشتر باشد مخاطبان ارتباط بهتری با طرح برقرا می کنند.

لی اوت صفحات شما نباید بسیار متنوع باشد. مخاطب شما باید یونیفرم و قاعده لی اوت شما را به راحتی کشف کند تا بتواند مفاهیم و تصاویر را با آرامش بصری هر چه بیشتر درک نماید.

سعی کنید در طراحی صفحات داخلی کاتالوگ، دو صفحه روبروی هم را  با روش های مختلف به هم متصل کنید. اینکه بخشی از طرح از یک صفحه به صفحه روبرو کشیده شود حس بصری بهتری در دید  مخاطب پدید می آورد. پژواک ماهان در زمینه چاپ و طراحی کاتالوگ یک پیشنهاد خوب برای کسب و کار شماست.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ

بیشتر تولید کنندگان برای معرفی محصولات و خدماتشان کاتالوگ طراحی می کنند. جذابیت های کاتالوگ ها مشتریان زیادی را جذب می نماید . البته نقش کاتالوگ مناسب در بازدهی و معرفی بهتر محصول مهم و حیاتی می باشد . بایدها و نبایدها و  ویژگی ها ی کاتالوگ مناسب:

متن کاتالوگ

اولین چیزی که برای نوشتن یک کاتالوگ به آن نیاز داریم محتوی خوب می باشد. باید یک محصول را با  محتوی خوب معرفی کرد. بهتر است محصول خود را با همه ویژگی هایی که دارد معرفی کنید حتی مشتریان معروف شما، شرکت شما و هر اطلاعات دیگری که به مشتریان کمک خواهد کرد تا تصمیم گیری درستی داشته باشند را در کاتالوگ قید کنید .محصول خود را حرفه ای معرفی کنید از ویژگی های بارزی که ان باعث وجه تمایز انه ها از دیگر محصولات می شود استفاده نمایید.. کاتالوگ ها معمولا نباید طولانی و خسته کننده باشند بنابراین باید در کمترین جملات بتوانید محصول را به بهترین شکل ممکن معرفی کنند.

باید در نوشتن کاتالوگ  ابتدا محصول و شرکت خود را معرفی کرده و این توضیحات باید بین ۵۰ تا ۱۵۰ کلمه باشد.

برای هر قسمت از کاتالوگ که در آن قصد نوشتن توضیحاتی را دارید یک عنوان در نظر بگیرید تا ذهن خوانندگان منظم بتواند ویژگی های محصول شما را دریافت نماید.

محصول خود را به صورت حرفه ای معرفی کرده و ویژگی های بارزی که وجه تمایز محصول شما از دیگر محصولات می باشد را مورد استفاده قرار دهید.

کاتالوگ ها معمولا نباید طولانی و خسته کننده باشد از این رو باید در کمترین جملات بتوانید بهترین معرفی را از محصول خود ارئه دهند.

عکس در کاتالوگ

استفاده از عکس برای صفحات کاتالوگ ضرورت دارد و همچنین بهتر است برای طراحی اولین صفحه ی کاتالوگ  از عکس محصولات خود استفاده نمایید. تصاویر باید با خلاقیت و جذابیت استفاده شده و از تصاویر ساده و کم کیفیت استفاده نشود. تصویر نقش مهمی در جذب مشتری ایفا می کند . هر بخش از کاتالوگ که توضیحی در مورد ویژگی های محصولات در اختیار مصرف کننده می گذارد باید دارای تصاویر مربوط به خود باشد. عکس ها نباید ساده باشد بلکه بایدد  نهایت خلاقیت در عکاسی و طراحی در این تصاویر وجود داشته و از جنبه های مختلف بتواند جذابیت به وجود آورد.

اندازه کاتالوگ

بهتر است کاتالوگ ها نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشند. البته این  به نوع کاتالوگ ها هم بستگی دارد چرا که بعضی مواقع کاتالوگ ها به صورت دفترچه می باشند یا گاهی اوقات برای دسترسی مسافران در هواپیماها یا وسایل نقلیه عمومی قابل استفاده هستند اما معمولا کاتالوگ ها با اندازه ی استاندارد تهیه خواهد شد.

جنس کاتالوگ

موضوع حائز اهمیت استفاده از کاغذهای مرغوب برای کاتالوگ  می باشد. بهتر است از کاغذهای روغنی استفاده شود تا هم براق بوده و هم جلب توجه بیشتری برای مشتریان به وجود آورد

مارو در صفحات مجازی دنبال کنید و از تخفیف های جذاب مجموعه بهره مند شوید .


با مـا در تمـاس باشید

شرکت پژواک مـاهان با بهره گیری از متخصصان خود آماده پاسخ گویی به تمام سوالات شما مشتریان گرامی میباشد.

کجا هستیم ؟

اراک، خیابان هپکو ، میدان الزهرا ، ابتدا خیابان بیات. تهران، خیابان ولیعصر، کوچه خاکزاد ساختمان پارک وی، واحد 35

اطلاعات تماس

دفتر مرکزی :
08633680736
08633685648
08633685483
دفتر تهران:02188171612
پلتفرم های ارتباطی :09307858964

پست الکترونیک

taranom.mahan@gmail.com
pejvak.mahan@gmail.com
info@pejvak-co.ir